Strona główna
Historia
Modele
Technika
Galeria
 
Citroen Axel - Oltcit Club

Samochody Citroen Axel oraz bliźniaczy Oltcit Club były produkowane według licencji Citroena w mieście Craiova w Rumunii na podstawie zawartego w roku 1976 porozumienia o utworzeniu francusko-rumuńskiej spółki akcyjnej Oltcit S.A. (udział Citroena wynosił 36%).

Strona francuska współpracowała przy budowie i wyposażeniu fabryki (w latach 1977-1981) oraz skonstruowała ten samochód. Wzorem dla tego francusko-rumuńskiego samochodu był Citroen Visa, chociaż nadwozie nie ma z Visą ani jednej wspólnej części oraz inne są wymiary nadwozia. Silniki o pojemności skokowej 1129 cm3 oraz 1299 cm3 z drobnymi zmianami są przejęte z samochodu Citroen GSA. Z wersji GSA 1130 przejęto także skrzynkę przekładniową i przednie hamulce tarczowe. Przednie i tylne zawieszenie skonstruowano specjalnie z myślą o nowym samochodzie. Zawieszenie tylne wzorowano na rozwiązaniu tego zespołu w samochodzie Peugeot 205.

Produkcja seryjna samochodu Oltcit Club rozpoczęła się w roku 1982. Pierwsze samochody zmontowano z francuskich części. W roku 1987 udział części francuskich stanowił jeszcze około 60%, lecz w roku 1989 uległ znacznemu zmniejszeniu, wskutek zastosowania w samochodach Oltcit rumuńskiej 4-biegowej skrzynki przekładniowej zamiast dotychczas stosowanej skrzynki francuskiej.


W sieci handlowej Citroena samochody sprzedawano pod nazwą Citroen Axel od lipca 1984 do czerwca 1990 roku. Różnią się one od samochodów Oltcit Club przede wszystkim zastosowaniem zespołów wyłącznie francuskiej produkcji oraz plastikowych zderzaków, odchylanych tylnych szyb i ozdobnych listew we wszystkich wersjach.


- Skrzynka przekładniowa Od początku 1989 samochody Oltcit Club 11 R oraz 11 R L są wyposażone w skrzynkę czerobiegową produkcji rumuńskiej o zmienionych wartościach przełożeń w porównaniu ze stosowaną wcześniej czterobiegową skrzynką produkcji francuskiej oraz o odmiennym sposobie włączania wstecznego biegu. Rumuńska skrzynka czterobiegową, zbliżona konstrukcyjnie do skrzynki francuskiej, ma oznaczenie 31A-05 (TA 3001). Zawiera większą ilość oleju przekładniowego niż skrzynka francuska. Bieg wsteczny włącza się w niej przesuwając dźwignię zmiany biegów w prawo (od siebie) i do tyłu, a więc tak, jak we francuskiej skrzynce pięciobiegowej. Natomiast wcześniej wyprodukowane samochody były wyposażone we francuską skrzynkę czterobiegową, w której bieg wsteczny włączało się przesuwając dźwignię zmiany biegów w prawo (od siebie) i do przodu.


Samochody Oltcit są oznakowane znakiem fabrycznym marki Oltcit (pojedynczy daszek wpisany w elipsę) z przodu na kratce wlotu powietrza oraz odpowiednimi napisami z tyłu na pasie tylnym.

Powrót